Monday, June 27, 2011

Karnival 100 Tahun Masjid Jamek Lama Gopeng


Pertandingan Gusti Tangan..menguji kekuatan
untuk memegang pedang jihad terhadap Yahudi

berikut adalah berita karnival dari sebuah blog http://landskapsiasah.blogspot.com/2011/06/sambutan-100-tahun-masjid-jamek-lama.html

Sambutan 100 tahun Masjid Jamek Lama Gopeng...berjaya diimarahkan..

Kelmarin, 26 Jun 2011(Ahad), saya dan isteri menghadiri sambutan 100 tahun Masjid Jamek Lama Gopeng yang terletak di tengah pekan lama Gopeng. Jarak masjid dekat sahaja dengan rumah warisan Cina Gopeng dan Muzium Gopeng.

Saya dan isteri mengedar risalah 'Jom Imarahkan Masjid Jamek Lama Gopeng' yang kami susun isinya atas permintaan Saudara Abu Bakar (Pemuda Masjid Jamek Gopeng). Memang buat risalah dan edar risalah telah menjadi darah daging saya, ia tidak menjadi masalah.

Bahagian pameran turut disertai pihak Hospital Slim River, Jabatan Penjara, Jabatan Bomba dan beberapa agensi termasuk Jabatan Mufti. Yang menariknya, Jabatan Mufti mengedar beberapa bahan bacaan secara percuma.

Pelbagai pertandingan dan permainan disediakan. Aktiviti dan pameran yang diadakan turut menarik perhatian pengunjung termasuk golongan Cina Gopeng sendiri! Pemandangan yang sukar di dapati di kawasan lain.

Masjid menjadi terbuka dan mesra apabila setiap permainan dan acara seperti urutan tradisional dan kuiz explorace diadakan di dalam dan di persekitaran masjid.

Saya dan isteri menyertai pertandingan Explorace dan kami menjadi johan pertandingan!

Menariknya bukan pada hadiah, tetapi isi pertandingan. Bayangkan anda akan melihat golongan remaja, anak muda dan kanak-kanak berkejaran, berpusu-pusu masuk ke masjid untuk mengira batang tiang hijau dalam masjid, menyalin senarai nama penceramah kuliah bulanan, berusaha mengira bilangan kipas serta mengenali Imam, Siak dan Bilal kerana ingin memenuhi kehendak soalan kuiz. Masjid menjadi mesra kepada anak muda dan remaja.

Acara yang berlangsung bertambah meriah dengan pertandingan Paintball yang dikenakan bayaran RM 3 sahaja. Bagi saya, permainan kontemporari sebegini jika dieratkan dengan masjid cukup dijiwai oleh para anak muda.

Ramai juga anak muda dan pelawat yang menderma darah. Isteri saya juga turut menderma darah buat kali pertama dalam hidupnya.

Pada zaman Rasulullah s.a.w., masjid pernah dijadikan medan untuk pelbagai acara rakyat dan komunikasi kebudayaan. Kini di Gopeng, saya juga berpeluang menyaksikannya. Tujuan permainan hanya satu...memecah blok dan jarak antara anak muda dan remaja dengan masjid. Walaupun mungkin beberapa minit sahaja berkejaran dalam masjid, tapak masjid telah berjaya menjadi kawasan mereka melakukan aktiviti dan pasti ia akan menggamit hati mereka dengan izinNya.

Beberapa remaja kelihatan bangga apabila mereka diminta membantu ramai peserta kuiz yang perlu menyenaraikan nama remaja yang mewakili masjid dalam perlawanan bola sepak. Penghargaan masjid kepada remaja ini amat tinggi.

Remaja ini bukan sekadar diikat dan dibangunkan atas nama belia, hiburan atau atas tujuan biasa yang mensia-siakan umur mereka, sebaliknya remaja ini akan diasuh dan dijadikan sahabat masjid yang setia dan berjasa untuk agama. Bakat mereka dalam bidang tahlil, azan dan sebagainya akan digilap untuk masa depan ummah bukan seperti sesetengah masjid yang tidak pernah mengizinkan remaja melaungkan azan atau berperanan dalam masjid atas sikap ego dan pesimis terhadap remaja.

Sambutan 100 tahun ini dirasmikan oleh YB Dr Lee Boon Chai AP Gopeng, ADUN Teja dan Ustaz Radzi Zainon (Timbalan YDP PAS Gopeng) dengan mepeaskan belon hijau putih beserta banting ke udara.....

Tahniah ahli jawatankuasa Masjid Jamek Lama Gopeng....saya begitu gembira sehingga membeli sehelai T Shirt berlogo Masjid Jamek Lama Gopeng untuk kenangan keluarga kami.....


Muhammad Nuruddin Bashah dan Isteri



0 comments:

Post a Comment